Ar galima pasitikėti atrankos agentūromis?

Atrankos agentūrosKaip šiandien rasti sąžiningą, darbštų ir svarbiausia reikiamos patirties turintį darbuotoją? Toks klausimas kankina ne vieną darbdavį. Ilgus metus įvairiose rinkos sektoriuose dirbantiems ir darbo vietas siūlantiems vadovams turbūt pora kartų teko skaudžiai pasimokyti, jog toli gražu ne visi darbuotojai pateisina jų lūkesčius. Pasauliui laisvėjant ir verslą pradedančioms jaunoms asmenybėms kartais irgi tenka patirtį nusivylimo kartėlį. Tačiau fiasko patyrimo baimės, ieškant reikalingo asmens vienai ar kitai pozicijai užimti, neteks pajausti, jei nuspręsite pasitelkti personalo paieškomis užsiimančių specialistų žinias. Atrankos agentūros – vieta, kuri gali padėti situacijose, kai reikalingas geras darbuotojas.

Agentūros, orientuotos į išskirtinius resursus

Kaip ir daug kur šiame pasaulyje, žmogaus svarba išlieka vienu aktualiausių aspektų, vis dar tebedarančių įtaką nenumaldomai kaitai ir naujovių atsiradimui. Personalo atrankos agentūros savo darbą grindžia reikalingų specialistų ir ateities lyderių paieškomis. Nustatyti kriterijai skirtingiems rinkos sektoriams bei atsakingai vykdomi darbo pokalbiai – tai personalo specialistų kasdienybė. Įmonių vadovai, patikėję darbuotojų paiešką darbo rinkos ekspertams gali būti tikri, jog iš gausaus darbo ieškančių žmonių srauto bus atrinkti tik patys geriausi, efektyviai savo darbą gebantys atlikti asmenys.

Kaip žinoti, kad atrankos agentūra yra patikima?

Bene didžiausias komplimentas ir darbo kokybės įrodymas kiekvienai atrankos agentūrai tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje yra rekomendacijos ir teigiami atsiliepimai. Jei įvedus į Google paiešką apie atitinkamą atrankos agentūrą, ten dirbantį personalą randami ne kokie pranešimai – nuo tokių įmonių geriau jau bėgti, kol dar nevėlu. Aišku, šiandien galioja daug privalomų reikalavimų, todėl šioms agentūroms nėra taip lengva sukčiauti ar apgaudinėti jas samdančias organizacijas. Tačiau, kaip sakoma, atsarga gėdos nedaro, ir prieš susitariant su konkrečia atrankos agentūra verta pasidomėti, kaip ją vertina aplinkiniai, kokios su kompanija jau susidūrusių žmonių nuomonės.

Įvaizdis internete ir aukščiausio lygio specialistai

Turbūt neabejotinai vienas didžiausių masinių nuomonės formuotojų šiandien yra internetas ir ten randama informacija. Todėl apie personalo atrankos agentūras ieškoti informacijos, atsiliepimų, kontaktų ir panašiai, pirmiausia dabar patartina būtent čia. O štai tada prasideda bene vienas atsakingiausių darbų pačioms agentūroms: reprezentatyvus, dalykiškas ir malonus svetainės stilius, reikalingos informacijos pateikimas ir susisiekimui būtiniausi kontaktai – visa tai privalo būti randama agentūros internetinėje svetainėje. Antraip, kad ir kokie profesionalūs specialistai bebūtų, vargu, ar jie bus paklausūs, kai informacija oficialiame tinklalapyje yra siaubinga.

Tad baimintis Lietuvoje vis dar naujove esančių personalo atrankų agentūrų – nevertėtų. Geriau skirti šiek tiek laiko ir pastangų pasidomėti apie jas ir susisiekus su darbo rinkos specialistais skintis kelią į šviesesnį verslo rytojų.

 

Ką šiandien nori sumedžioti darbdaviai?

Galvų medžioklė Šiandien darbas – jau nebe toks, koks jis buvo prieš kelis šimtus metų. Net jeigu atsuktumėme kelis dešimtmečius atgal, vargu, ar galėtumėme surasti didelių panašumų tarp šiuolaikinio darbo ir darbo santykių tada ir dabar. Skirtingų laikų tradicijos formavo skirtingus darbo ypatumus, kurie ilgainiui vis labiau laisvėjo. Dabartiniai darbdaviai ir darbuotojai savo darbą vis labiau įsivaizduoja kaip kūrybišką, talento ar sumanumo reikalaujantį procesą, o ne mechaniškus, didelių protinių pastangų nereikalaujančius veiksmus. Ko ieško XXI amžiaus darbdaviai ir kokie turėtų būti šiuolaikiniai darbuotojai, kad karjeros pasiekimai džiugintų ir vienus, ir kitus?

Pasaulyje sparčiai populiarėjantis terminas „Head hunting“ vis labiau plinta ir Lietuvoje. Galvų medžioklė – kas tai? Išvertus iš anglų kalbos, „galvų medžioklė“ darbo rinkos kalba reiškia tiesioginę paiešką. Skaitmenizacijos pilnoje aplinkoje, vis didesnį vaidmenį vaidinant informacijai ir know-how principams, būtina užtikrinti tinkamą informacijos vadybą ir darbuotojų darbą. Tik lankstūs, kompetentingi ir siekiantys maksimalaus rezultato lyderiai gali pasiekti džiuginančių darbo rezultatų, o ateityje galbūt net sukurti ką nors savito, išskirtinio ir išgarsėsiančio visame pasaulyje. Per tiesiogiai vykdomas tokių darbuotojų paieškas (kol kas tai dažniausiai tai pastebima pretenduojant į projektų vadovo poziciją) darbdavys ar už tai atsakingi asmenys siekia orientuotis tik į išskirtinę patirtį, motyvaciją ar net gabumus turinčius asmenis. Galvų medžioklė iš esmės yra atsakingai suplanuota paieška, kurios pabaiga, kaip ir tradicinės medžioklės – gali būti labai džiuginanti, arba nešanti didelį nusivylimą.

Tam, kad būtų išvengta pastarosios neigiamos baigties, labai dažnai didelių organizacijų bei įmonių darbuotojai pasitelkia nepriklausomas kompanijas, padedančias atsirinkti geriausius jiems darbuotojus. Profesionalūs įdarbinimo srities ir darbo rinkos ekspertai organizuoja darbo pokalbius, užduoda tikslingus klausimus apie išsilavinimą, asmenines savybes, surengia kūrybines užduotis pretendentų išmonei ir kūrybiškumui patikrinti ir kitokiais specifiniais būdais diplomatiškai įvertina kiekvieną kandidatą į siūlomą poziciją. Galvų medžioklė yra modernus ir bene visais atvejais pasisekimą atnešantis metodas. Abiejų pusių – darbuotojo ir vadovo – lūkesčiai bus patenkinti ar net viršijami, jeigu nuo pat darbo pradžios bus atsakingai žvelgiama ne tik į ilgą išsilavinimo dokumentų sąrašą. Dabar reikia medžioti kūrybiškas ir įdomias asmenybes, kurios nebijo daug dirbti.

 

Kas yra geras CV pavyzdys?

CV pavyzdysGyvenimo aprašymas – pirmasis darbas, kurį reikia atlikti, prieš pasineriant į darbo paieškas. Vyrauja nuomonė, kad gerai suregztas gyvenimo aprašymas yra sėkmingo darbo pokalbio garantas, nulemiantis tolimesnę darbinę veiklą.

Taigi, jei gyvenimo aprašymą rašote pirmą kartą, vargu ar tai padarysite be „pagalbos iš šalies“, o tiksliau tariant, be CV pavyzdžių, kurių virtualioje erdvėje tiesiog knibžda. Tiesa, pirmu pasitaikiusiu gyvenimo aprašymu aklai vadovautis nereikėtų, yra keli pagrindiniai reikalavimai, keliami išties geriems gyvenimo aprašymams, kuriais paprastai reikia vadovautis, norint būti pakviestu į darbo pokalbį.

Pradėkime nuo to, kad išties kokybiškas CV pavyzdys – tai dokumentas, kuris neužima daugiau nei du standartinius A4 formato lapus. Perkrauti gyvenimo aprašymo tikrai nereikėtų, nes tokių ilgų CV tiesiog niekas neskaito. Taigi, pagrindinė informacija apie jus, apie jūsų išsilavinimą bei darbo patirtį, turi būti sutalpinta pirmojo lapo pirmoje pusėje. Tai reiškia, kad informaciją turite pateikti labai aiškiai, glaustai ir struktūrizuotai, kad skantantysis, paėmęs jūsų gyvenimo aprašymą, greitai pamatytų svarbiausius faktus apie jus.

Kitas svarbus dalykas – gramatika ir skyryba. Niekada neskubėkite rašyti savo CV ir jo išsiųsti potencialiam darbdaviui, jei gerai neperskaitėte visko, ką parašėte. Geras CV pavyzdys – taisyklingas. Klaidos tiesiog „bado“ akis ir griauna jūsų įvaizdį, todėl jų būtina vengti.

Panaši situacija ir su nuotraukomis. Praktiškai kiekvienas gero CV pavyzdys pirmajame lape turi nuotrauką. Visgi, fotografija iš jūsų telefono ar socialinio tinklo paskyros netinka. Nuotrauka turi būti neutrali, oficiali, nešokiruojanti ir neiššaukianti. Žinoma, pasinė nuotrauka taip pat nėra pats geriausias pasirinkimas, nes visi puikiai žinome, kad šiose nuotraukose atsikleidžia viskas, kas blogiausia. Jei turite galimybę, pasidarykite asmeninę profilio fotosesiją pas profesionalius fotografus arba tiesiog atsistokite prie neutralios spalvos sienos ir paprašykite, kad jus nufotografuotų draugas.

Galiausiai reikia atminti, kad jūsų potencialus darbdavys per dieną perskaito ne vieną ir ne du gyvenimo aprašymus bei motyvacinius laiškus, todėl nebijokite šiek tiek originalumo, kuris padės išsiskirti iš pilkos masės. Tiesa, originalų rašymo stilių galite naudoti ne pirmojoje gyvenimo aprašymo dalyje, o ten, kur pristatote savo asmenines savybes bei pomėgius.

 

Danija Lietuva: auksinės galimybės ar erzinančios problemos?

Danija Lietuva – maršrutasĮ pasaulį esame įpratę žvelgti skaidydami jį dalimis. Jomis dažnai būna žemynai. Taip pat neretai Žemės rutulys skaidomas į „Lietuva“ ir „užsienis“. Na, o kalbant apie pastarąjį, dėmesio nestokoja keletas šalių, tarp kurių ir Danija.

Danijos vardas kai kam siejasi su batais, o kai kam tai didesnio uždarbio vizija. Tačiau žmonės daug ką vertina nepalikdami nuošaly skepticizmo. Visgi kritika dažnai atlieka ne vien nemalonų, bet ir teigiamą vaidmenį. Ką tai reiškia? Kol vieni kalba apie aukso kalnus, kiti sako, jog Danija Lietuva – maršrutas, reprezentuojantis sunkų ir ne vienu prakaito lašu aplietą emigrantų, norinčių grįžti namo, triūsą. Ką gi, atsiranda terpė rimtiems svarstymams. O jei į viską pažiūrėtume filosofiškai, galėtume diskutuoti valandų valandas ir, be abejonės, tektų išsiaiškinti tokius aspektus kaip geras ar blogas iššūkių poveikis.

Net ir be filosofinių aiškinimų suprantama, kad yra dvi pusės – teigiama ir neigiama. Pirmojoje Danija Lietuva maršrutas atrodo lygus ir saulėtas, o antrojoje – duobėtas ir lietingas. Šviesioji pusė – tai auksinės galimybės, daugybė pinigų, darbas, kuris bus deramai įvertintas. Didesnis uždarbis nei gimtinėje vilioja. Atrodo, užsidirbus pavyks entuziastingiau kibti į savo tikslus. Papilnėjusi banko sąskaita leis jaustis ramiau, be to, atsinaujins namų interjeras, „atšviežės“ spintos turinys, o krepšinio varžybomis bus mėgaujamasi žiūrint į patį moderniausią TV technikos šedevrą.

Bet ar tikrai? Skeptikų, kurie imtų kritikuoti neseniai išsakytas mintis, netrūktų. Kaip nepatrauklioji medalio pusė būtų įvardijamas brangesnis pragyvenimas. Pinigų daugiau, tačiau išlaidos taip pat gana žymios. Kitas aspektas – pats darbas. Ar yra garantija, kad darbdavys lauks išskėstomis rankomis? Ar tikrai atlyginimas bus toks įspūdingas? Ar apsvarstytas kelionės išlaidų punktas? Ar intensyvus braškių skynimas nepareikalaus brangaus nugaros gydymo? O pačios gyvenimo sąlygos? Ar norint sutaupyti neteks miegoti nepatogiai, o maitintis prastesniu maistu vien tam, kad pavyktų sukaupti kuo daugiau pinigų?

Kaip matome, Danija Lietuva – nepaprastas maršrutas. Tai kelias, dalijantis žmones į dvi stovyklas. Viename šone – šalininkai, kitame – tie, kurie pasisako prieš. Nors kalbama ne apie valdžios asmenų rinkimus, aistros ne ką mažesnės. Na, o tarp visų diskusijų pavyksta atrasti ir šiokią tokią pusiausvyrą. Ji pasiekiama žvelgiant į situaciją iš šalies ir nesistengiant patvirtinti ar paneigti vienokios ar kitokios išankstinės nuomonės. Viskas susideda ir sudaro tam tikrus kontūrus. Štai atlyginimai didesni, bet ir pragyvenimas ne pats pigiausias. Ar dideli pinigai jį kompensuos? Čia jau atsiranda erdvė skaičiavimams. Būtent dėl to nei pesimistai, nei optimistai, neįsigilinę į situaciją, negali pateikti rimtų argumentų už ar prieš kelionę į Daniją.

Daug ką lemia pasiryžimas ir nusiteikimas. Skaičiavimo įgūdžiai taip pat praverčia. Labai tikėtina, kad Danijoje pasitvirtins didesnio atlyginimo lūkesčiai, tačiau niekas nesako, jog miegas bus patogiausias, maistas skaniausias ir nekamuos namų ilgesys. Svarbu paminėti ir sąmoningą uždirbtų pinigų naudojimą grįžus į savą šalį. Jei už vieno ar dviejų mėnesių atlyginimą bus norima įsigyti brangiausią televizorių, atlikti remontą ir dar nusipirkti naujesnį automobilį, sąskaitoje gali greitai įsišvilpauti vėjai. Todėl reikšmę reikėtų teikti protingam elgimuisi su pinigais.

Kalbant apskritai, dvi šalys – Danija Lietuva – intriguoja galimybėmis, tačiau geriausia nepamiršti blaivaus proto. Tuomet pavyksta priimti geriausius sprendimus ir pasiekti neįtikėtinai daug. Na, o jei pasitaikys iššūkių, jie tik sutvirtins, ar ne?

Thermo King pradėjo prekybos tinklų erą

Thermo KingKaip viskas prasidėjo? Kaip atsirado Thermo King šaldymo įranga? Kas už viso to stovi ir kaip tai susiję su prekybos tinklais? Daugybė klausimų, kurie kamuoja ne tik profesionalus logistikos srityje, bet ir paprastus vartotojus.

Grįžkime šiek tiek laiku atgal, į XX amžių, o tiksliau į jo pradžią, kai JAV automobiliai dar tik pradėjo vystytis. 1938 metais prekės į parduotuves jau buvo pradėtos vežti ne tik arklių vežimais, bet ir pakankamai galingais sunkvežimiais. Verslo situacija buvo gana sudėtinga. Sunkvežimio vairuotojas išvažiuodavo dar naktį ar iš vakaro į už kelių šimtų kilometrų esančią fermą, kur ūkininkas jau būdavo paruošęs šviežių kopūstų, pomidorų partiją, pražydusių gėlių, šviežios jautienos ar kitų produktų. Viską pakraudavo į sunkvežimį, dažnai dengtą paprasčiausiu tentu arba plonomis lentomis ir veždavo visą rytą į miestą. Sunkvežimis turėjo suspėti iki 7 ryto ar dar anksčiau, kad parduotuvė galėtų išdėstyti šviežias prekes. Taip ir važinėdavo sunkvežimiai ir į vietines parduotuvėles veždavo nedidelius kiekius daržovių.

Kodėl nedidelius? Todėl, kad tik taip buvo įmanoma užtikrinti, kad jie pakeliui nesugestų. Pagalvokite, kas vyksta su mėsa ar žuvimi, kai ją transportuoji 30 laipsnių karštyje 4-5 valandas? Ji pašvinksta! Tai milžiniški nuostoliai tiek parduotuvėms, tiek ūkininkams, tiek logistikos bendrovėms.

1938 metais du gudrūs inžinieriai Joseph Numero ir Frederick Jones sukūrė „Model A“ – pirmąjį automobilinį šaldymo aparatą. Tai buvo reikšmingas išradimas. Dar reikšmingesnį išradimą šie inžinieriai pristatė 1942 metais – kaip priekabą tempiamą refrižeratorių. Jis buvo skirtas kariškiams, kurie tuo metu dalyvavo II pasauliniame kare. Prie sunkvežimio prikabintoje šaldymo kameroje galima buvo sukrauti maisto produktus, o taip pat ir kai kuriuos vaistus bei kraujo atsargas. Tai buvo lūžis karo medicinoje.

Kaip žinome, pirmiausia geri išradimai patikrinami karinėje pramonėje, tad ne išimtis ir šios šaldymo sistemos. Taip Thermo King tapo populiari ir reikalinga šaldymo sistemų gamintoja.

Kaip visa tai susiję su prekybos tinklų atsiradimu JAV? Pirmiausia, reiktų žinoti, kaip veikia prekybos centrų tinklas. Visų prekių tiekimas yra centralizuotas. Tai reiškia, kad visos prekės yra atvežamos iki logistikos centro, o iš ten nedidelėmis partijomis keliauja į artimiausiu prekybos centrus. Kai atstumai dideli, kaip tai yra JAV, sunkvežimiais vežti produktus yra gana sudėtinga. Sakykime, atvežė 100 tonų sušaldytos žuvies iš vandenyno. Ją iškrovė į specialų šaldomą sandėlį uoste. Atvažiavo 100 vilkikų su Thermo King šaldymo įranga ir susikrovė po toną žuvies ir išvežė į 100 valstijoje ar už jos ribų esančių parduotuvių, priklausančių tam pačiam prekybos centrui. Tai nesunku įsivaizduoti ir Lietuvos mastais, nes ir Maxima, ir Norfa turi daugiau nei po 100 parduotuvių visoje Lietuvoje. Aišku, tik po toną žuvies jiems nereikia vežti, nes tiek neišperka, tad iš pakeliui iš Klaipėdos jie atveža ir kitų karščiui neatsparių prekių – pieno produktų, mėsos, kai kurių daržovių (jos geriausiai išsilaiko 0 laipsnio temperatūroje).

Taip Thermo King padėjo atsirasti didiesiems prekybos centrams JAV, o vėliau ir Europoje. Padeda jiems iki šiol, nes kitas didelis Thermo King šaldymo įrangos vartotojas yra… farmacininkai.

Vertimai pas pusbrolį – per brangus malonumas?

vertimaiDaugelis verslininkų moka taupyti pinigus. Bet gana tiesmukai – kuo mažiau sumokėsim, tuo geriau. Deja, ne visada tai pavyksta įgyvendinti.

Verslui vertimai reikalingi kaip žmogui oras – įvairūs dokumentai, sutartys su užsienio partneriais, galų gale interneto svetainė keliomis kalbomis, pristatanti įmonės veiklą. Be vertimų – nė krust. Čia dažnai kyla klausimas – kas išvers?

Jei verslas įsikūręs Vilniuje, reiškia į rusų ar lenkų kalbas nebus didelių problemų, nes tarp darbuotojų tikrai atsiras rusų ar lenkų tautybės kolegos, kurie noromis nenoromis apsiims… Bet ką daryti, jei tokių nėra? Ką daryti, jei norima eiti į Latvijos, Kinijos, Ispanijos rinkas? Čia reikės profesionalaus, bet pigaus vertimo.

Tokiu vertimu gali pasirūpinti trečios kartos pusbrolis už pora bokalų alaus ir 40 cm. skersmens picą. Aišku, gali tekti sumokėti ir 10-20 eurų, tačiau juk tai menkniekis, lyginant su vertimų biurų kainomis. Štai šioje vietoje daroma didžiausia klaida. Tiksliau sakant, net dvi lemtingos klaidos:

  1. Nėra garantijų dėl pusbrolio darbų atlikimo terminų;
  2. Neaišku, ar vertimas yra pakankamai kokybiškas.

Iš viso nėra aišku, ar pusbrolis vertėjo patirties turi…

Sutaupyti sutaupėte, tačiau ar tenkina jus rezultatai?

Kalbėjomės su „Ad Gloriam“ vertimų agentūros vadovais ir jie patvirtino liūdną scenarijų. Labai dažnai verslininkai šalia darbo užduoties prideda ir pusbrolio bandymą versti, kuriuo jie nėra patenkinti. Tokiu būdu yra mokama dviguba kaina ir niekas nieko čia nesutaupo. Maža to, į balą išmestus pinigus už neprofesionalų vertimą galima panaudoti kitiems tikslams. Pavyzdžiui papildomai užsakyti profesionalaus redaktoriaus, kalbančio versta kalba, paslaugas. Tai dar vadinama lokalizacija. – kai tekstas pritaikomas stilistiškai ir gramatiškai būtent tos šalies gyventojams. Pavyzdžiui, turite anglišką tekstą. Jūsų paslaugos skirtos Europos rinkai, tad natūralu, kad būtų viskas paruošta Didžiosios Britanijos gyventojams. O gal jūsų tekstas paruoštas JAV gyventojams? Arba Australijai? Būtent tokius dalykus ir tvarko anglakalbis redaktorius. Panašiai ir su rusų, prancūzų, ispanų, arabų ir kitomis kalbomis. Jų dialektų mes nežinome, tad negalime suvokti, ar tekstas pakankamai pritaikytas mūsų tikslinei auditorijai. Beje, redaktorius ištaiso ir vertėjų paliktas klaidas. Gramatika nėra problema, tačiau tam tikrų terminų ar žargono parinkimas gali būti lemtinga klaida parduodant paslaugas ar produkcija naudojant tekstą su „Rytų Europos akcentu“.

Vertimai turi būti atliekami profesionalų, turinčių ilgus metus patirties, o ne trečios kartos pusbrolių, kurie neaišku, ar patys moka tą kalbą.