Pagrindiniai mitybos principai

sveikataPažink save
Kai kurie mano draugai ir kolegos yra puikūs maisto ruošos žinovai. Jie žino begalę sveikos maisto ruošos receptų, kiekvieną dieną ruošia vis kitokį patiekalą, o savaitgaliui paruošia tokius pietus, kurių galėtų pavydėti net restorano šefas. Tačiau yra žmonių, kurie nusiperka pusfabrikatį ir atėjus pietų metui deda jį į mikrobangų krosnelę. Jie neatranda jokio džiaugsmo ruošdami maistą ir jiems išvirti ryžius arba makaronus yra didžiausias kulinarinis pasiekimas. Tokie žmonės tikrai neskirs daug laiko įmantriems patiekalams paruošti. Tokiu atveju svarbu, kad kiekvienas iš mūsų atrastume mums patinkantį maisto ruošos būdą ir pagamintas maistas būtų kuo sveikesnis. Taip pat jeigu mėgstate per pietus valgyti daug, tokiu atveju net neverta mėginti taikyti būdą valgyti mažesnėmis porcijomis kelis kartus per dieną, nes vis tiek po kelių pabandymų grįšite prie savo pamėgto valgymo būdo. Jeigu dirbdami mėgstate užkandžiauti, tokiu atveju nevertėtų maistą laikyti ant darbo stalo. O jeigu nepavyksta atsispirti, pamėginkite užkandžiauti ką nors sveiko – džiovintus vaisius arba riešutus. Maži pasikeitimai neatrodo kaip neįmanoma auka, bet jeigu per dieną suvartosite bent 200 kalorijomis mažiau per metus tai gali virsti visais 10 kilogramų, ir toks sveikatinimas bus tik į naudą.

Valgykite kuo įvairesnį maistą

Pasistenkite valgyti kuo įvairesnį maistą. Pamenu, anksčiau man pietus į darbą įdėdavo močiutė. Paprastai tai būdavo gabaliukas karbonado su keliomis bulvėmis. Ne pats sveikiausias maistas. Daržovių nemėgdavau, bet pastaruoju metu patyriau, kad pomidoras ar agurkas gali praturtinti maisto racioną, o juk visuomet galima pridėti brokolį ar kokių nors žalumynų. Mėgstantiems mėsą, reikėtų stengtis prisiminti ir augalinės kilmės maisto produktus, kad organizme gaunamos medžiagos būtų kuo įvairesnė, o mityba subalansuota. Tai reiškia, valgyti kuo daugiau įvairių daržovių, vaisių, uogų ir grūdų produktų. Žmogaus organizmui paprastai trūksta angliavandenių polisacharidų pavidalu.

lėtaeigės sulčiaspaudės kainaKuo mažiau saldumynų
Na taip, mes visi tai žinome, bet kiek iš tikrųjų laikomės šios taisyklės? Taigi, dar kartą apie cukrų… Gausus cukraus vartojimas skatina antsvorio atsiradimą, cukraus perteklius mažina vitaminų kiekį ir netgi trukdo mūsų organizmui įsisavinti vitaminą C. Cukrus sukelia diabetą, skatina širdies ir kraujagyslių ligų atsiradimą. Cukrus sukelia savotišką priklausomybę ir būna ganėtinai sunku jo atsisakyti. Todėl siūloma tai daryti tam tikrais etapais, kad organizmui nesukelti šoko. Cukrus gadina dantis ir stabdo kalcio, kuris reikalingas dantims, įsisavinimą. Štai kodėl daugelis dantistų pataria vengti gerti Coca-colą, kurioje gausybė cukraus. Jeigu jau niekaip negalime išgyventi be cukraus, galime jį pakeisti džiovintais vaisiais – bananais, mangais, ananasais, slyvomis ir pan.
Kuo šviežesnis ir neperdirbtas maistas
Valgykite kuo šviežesnes, geriausios kokybės daržoves, vaisius, grūdus, riešutus. Venkite rafinuotų, perdirbtų produktų, nes perdirbimo proceso metu prarandama daug maistingų medžiagų. Visuomet geriau valgyti ruduosius ryžius ir rudus, nevalytus miltus, nors skaniau balti tiek ryžiai, tiek miltai. Žinoma, geriausia išsiauginti savų produktų, pavyzdžiui pomidorų, ridikų, pipirų, agurkų ir pan., bet ne visi turime tokią galimybę. Tačiau nepatingėkite bent jau vasaros metu valgyti kuo daugiau uogų ir vaisių, kurių galima įsigyti paprastuose turgeliuose. Kaupkite vitaminus, kurių prireiks rudenį. Niekada nevalgykite pernokusių daržovių ir vaisių, kad išvengtumėte aflatoksinų, kurie gali sukelti vėžį. Taip pat nevartokite apkartusių ar apipelijusių riešutų. Maistą laikykite vėsioje, sausoje vietoje ir tik ribotą laiką.

Valgydami venkite gerti vandenį
Tarp valgių patartina gerti kuo daugiau vandens, bent 4-5 stiklines per dieną, tačiau vandenį reikėtų gerti ne vėliau kaip 15 minučių prieš valgį ir ne anksčiau kaip valanda po valgio. Vanduo atskiedžia skrandžio sultis ir pablogina virškinimą, sukeldamas maisto rūgimą. Vandens vartojimas maisto metu skatina rūgštingumą.

Neapsunkinti skrandžio
Nors įvairovė – geras dalykas, tačiau neapsunkinkime virškinimo daugiau nei keturiomis valgio rūšimis vienu metu. Jeigu maišysime vaisius ir daržoves, lėtai virškinamus baltymus ir angliavandenius, apsunkinsite skrandį, pailgės virškinimo laikas ir atsiras nuovargis. Saldūs vaisiai geriausiai virškinami vieni. Daržovių geriau nemaišyti su saldžiais vaisiais. Grūdai, riešutai, avokadas ir alyvos derinasi tiek su daržovėmis, tiek su vaisiais.

Reguliarumas

Geriausia dieną pradėti nuo gerų pusryčių, tuomet antrą kartą valgyti turėtume po 5 valandų, o vakarienei turėtume valgyti kuo lengvesnį maistą ir neapsunkinti skrandžio nakčiai. Pavalgius reikėtų vengti užkandžių, nes tokiu atveju skrandis nepailsi ir visuomet dirba. Mūsų virškinimo organams, skirtingai nuo kitų gyvūnijos pasaulio narių, reikia poilsio.

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *