Elektroninės komercijos projektai dažniausiai yra įsivaizduojami, kaip el. parduotuvės. Tai kur kas platesnė sąvoka, tad norint ją paaiškinti, reiktų paprastai ir suprantamai pristatyti, iš ko susideda el. komercijos projektai. Apie tai kalbėjomės su Reservarion partner ekspertais, sukūrusiais ne vieną el. parduotuvę ir el. komercijos projektą.
Vidus ir išorė
Programuotojų kalba tai skambėtų „front-end“ ir „back-end“. Iš tikrųjų, tai labai svarbi sąvoka tiems, kurie kuria el. komercijos projektus. Išorė yra reikalinga lankytojui. Išorinis funkcionalumas yra matomas visiems, todėl jam turėtų būti skiriama daug dėmesio. Kartais projekto vidui skiriama mažai dėmesio ir nukenčia visos įmonės veikla. „Back-end“ – el. komercijos projekto valdymo erdvė, kuri yra matoma tik kūrėjams ir el. projekto administratoriams. Jų gali būti tikrai nemažai: programuotojai, el. komercijos projekto savininkai, rinkodaros specialistai, parduotuvės administratoriai, turinio ruošėjai ir sukėlėjai, vadybininkai ir t.t. Visiems šiems žmonėms projekto vidus turi būti pakankamai efektyvus, nes tai jų kasdieninio darbo vieta.
Kur yra pinigai?
El. komercijos projektas visada turi reikalų su realiais pinigais ir atsiskaitymais. Tai pakankamai jautri informacija, todėl visų pirma ją bandoma apsaugoti. Tai daroma SSL sertifikatais – specialiu duomenų užšifravimo būdu. Viskas gana paprasta – tarp pirkėjo ir pardavėjo atsiranda viena tarpinė stotelė, kurioje duomenys užšifruojami, kad jų neperimtų pašaliniai.
Piniginės funkcijos taip pat turi savo vidinį ir išorinį variantą. Išorinis modulis yra dažniausiai vadinamas krepšeliu. Jo funkcija – surinkti pageidaujamas prekes ar paslaugas į vieną vietą ir pateikti efektyvias mokėjimo priemones lankytojui. Vidinis variantas – rodyti informaciją apie atliktus mokėjimus, skaičiuoti mėnesio ar kitokio laikotarpio balansus, valdyti apmokėjimo būdus (juos galima pridėti arba išmesti pagal pageidavimą), spręsti neužbaigtų mokėjimų problemas ir t.t.
Vykdymas
Kai mokėjimas jau atliktas, prasideda kitas etapas – vykdymas. Nesvarbu, ar tai prekė, ar paslauga, po mokėjimo patvirtinimo pradedamas darbas kurį atlieka specialūs darbuotojai. El. parduotuvės dažniausiai dirba su logistika – apmokėtas prekes surenka į vieną pakuotę, uždeda gavėjo adresą, paruošia siuntimui, siunčia, tikrina nusiuntimo statusą. Paslaugų atveju viskas vyksta kiek kitaip, nes nieko nereikia siųsti ar pristatyti į prekių atsiėmimo vietą. Apmokėtas užsakymas yra verčiamas projektu, kuriame pateikiamos numatytos sąlygos, duomenys perduodami projektų vadovams, jie pradeda paruošiamuosius darbus ir vykdo numatytus veiksmus automatiniu arba rankiniu būdais. Jie skiriasi priklausomai nuo to, kiek automatizuota yra paslauga. Pavyzdžiui, svetainių talpinimo paslaugos yra beveik visiškai automatizuotos, tuo tarpu užsakytas buhalterinės apskaitos paslaugų paketas yra vykdomas individualiai, susisiekiant su užsakovu pakartotinai keletą kartų. Tai labai svarbi el. komercijos projekto dalis, nes nuo efektyvaus įvykdymo priklauso viso projekto sėkmė, mano Reservationpartner atstovai.
Rinkodara
Kurdami el. komercijos projektus, Reservation partner specialistai dažnai pastebi, kad rinkodaros priemonėms skiriamas paviršutiniškas dėmesys, arba funkcijos paliekamos „vėlesniam laikui“. Taip pjaunama šaka, ant kurios laikosi visas el. verslas, nes tik aktyvi rinkodara ir nuolatiniai nauji klientų pritraukimo būdai gali atnešti sėkmę – augančius pardavimus. To nepasidarę iš karto, el. projektų valdytojai rizikuoja vėliau investuoti papildomai. Reklamos reikia visada, tad geriau jau iš karto numatyti, kaip ir kur reklamuoti.
Tai tik pagrindinės el. komercijos projekto dalys, jų yra kur kas daugiau. Ne veltui apie tai rašomos ištisos knygos.
Parašykite komentarą